מה מניע את הדמויות שלנו?

על פיתוח דמויות אמינות חלק ג'

פירמידת הצרכים של מאסלו

בפוסט דמויות אמינות – זה כל הסיפור (על פיתוח דמויות אמינות חלק ב') כתבתי שלדמות סיפורית אמינה יש מטרה ומניע. מה שמניע אותנו, מניע גם את הדמויות שלנו. כל התנהגות אנושית נובעת מצורך מהותי כלשהו.

אברהם מאסלו היה פסיכולוג שפיתח את תיאוריית הצרכים האנושיים כפירמידה, הקרויה על שמו. בבסיס הפירמידה צרכים ביולוגיים קיומיים, ובראשה צרכים אישיים של מימוש עצמי, שעבור אנשים מסוימים יכולים להיחשב כמותרות, אם צרכיהם הקודמים (במקום נמוך יותר בפירמידה) טרם סופקו. לפי התיאוריה של מאסלו, אי־אפשר להשיג צורך מרמה גבוהה יותר בפירמידה, בטרם מומש צורך קודם.

הבנת פירמידת הצרכים של מאסלו היא המפתח ליצירת מניעים אמיתיים ומשכנעים לדמויות שלנו. אם לא נבין את ההיררכיה הזו, המניע של הדמות עלול להיות לא אמין ומגוחך, והוא יגרום לקוראים לזנוח את הספר. למשל: אם נתאר דמות חסרת בית, רעבה ונרדפת שמטרתה היא מימוש עצמי ולא השגת מזון, מקלט וביטחון.

נוכל לפשט את הפירמידה של מאסלו לשלושה חלקים, וליישם זאת לפיתוח הדמות הספרותית שלנו. 

  • צרכים בסיסיים: מזון, אוויר, מים, מקלט, ביטחון וכדומה.
  • צרכים פסיכולוגיים:אהבה, חברות, קבלה, הישגים, הערכה עצמית וכדומה.
  • מימוש עצמי: יצירתיות, מימוש הפוטנציאל האישי וכדומה.

כל הדרכים מובילות לרומא

קולוסיאום, רומא
Photo by Lars on Unsplash

לדמות סיפורית אמינה יש מטרה ומניע. ייתכן שאותה מטרה נובעת ממניעים שונים. למשל: אנחנו כותבים סיפור על בחור שמנסה להצטרף לקבוצת גנבים מתוחכמים. באחת הסצנות בסיפור הוא מצליח לממש את מטרתו – הוא גונב ציור יקר ערך מהמוזיאון. מה המניע שלו?

  1. המניע יכול להיות צורך בסיסי: הוא זקוק לכסף כדי למנוע את עיקול ביתו על ידי הבנק.
  2. המניע יכול להיות פסיכולוגי: הוא רוצה לבסס את המוניטין שלו כדי להתקבל לקבוצת הגנבים.
  3. המניע יכול להיות מימוש עצמי: חשוב לו להוכיח לעצמו שהוא מסוגל לבצע שוד מתוחכם.

בלי קונפליקט אין עניין

כדי לפתח דמות וגם ליצור סיפור מעניין, נחוץ קונפליקט אחד לפחות, אם לא יותר. למשל, מטוס התרסק באמצע שום מקום, ואחת הדמויות צריכה לשרוד (צורך קיומי) בלי לאכול את חבריה הפצועים, שממילא ספק אם ישרדו (צורך פסיכולוגי). הקורא יסתקרן לדעת איך הדמות תשרוד בלי לוותר על ערכי המוסר שלה.

הצלחנו לפתח דמות עם מניע אמין או לא?

כל המילים והפעולות של הדמויות שלנו צריכות להיות מונעות מניסיון למלא צורך מסוים. עבור כל סצנה וכל דמות, כדאי שנשאל: האם הדמות פועלת כדי להשיג צורך כלשהו? אם התשובה היא "לא", צריך לעבוד עוד קצת על הסיפור. אם התשובה היא "כן", נשאל: איזה צורך הדמות צריכה להשיג? מהו המניע לצורך הזה?

אם התשובות לשאלות אלה אינן ברורות מספיק, כדאי לחזק את המניעים של הדמויות. אם הם לא ברורים דיים לנו, מנקודת מבטו של הקורא הדמות איננה אמינה, והוא עלול להיזרק מהסיפור ולעזוב את הספר.

זה כל הסיפור

הצורך הלא ממומש של הגיבור שלנו מכתיב את מטרתו, וגם את המניע שלו להשגת מטרה זו.

אומנם לא צריך ללמוד פסיכולוגיה כדי להיות סופר דגול, אבל מתברר שזה לא מזיק.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  אולי יעניין אותך גם

   לשירותי עריכה לשונית, עריכה ספרותית או עריכה אקדמאית 

דילוג לתוכן