סיומות של קבצים – סתם אותיות?

סיומות של קבצים - דוגמאות

שמות של קבצים מורכבים משני חלקים, המופרדים ביניהם באמצעות נקודה:

סיומת.שם

למשל:

דוגמה לסיומת של וורד

או

דוגמה לסיומת של אקסל

אנחנו יודעים ש־docx פותח מסמך Word, xlsx פותח מסמך Excel ו־pptx פותח מסמך Powerpoint וכן הלאה.

יש גם סיומות אחרות שמשמשות את התוכנות המוכרות: dotx הוא תבנית של Word, ובפתיחתה נפתח מסמך בהגדרות הייחודיות לתבנית. ppsx פותחת מצגת Powerpoint ישירות במצב הצגה (בניגוד למצב עריכה).

דוגמאות אלה הן להמחשה בלבד.

לכל יישום Office יש מגוון סיומות, ולכל אחת משמעות משלה. גם לתוכנות אחרות יש סיומות משלהן – אחת או יותר. מי לא מכיר את סיומת pdf שפותחת מסמך של תוכנת Acrobat? כולם כבר מזמן קוראים לו מסמך pdf, וכל אחד יודע במה מדובר.

יש גם יחסי גומלין בין תוכנות שונות, לפעמים אחת יודעת לקרוא (ולשמור) מסמכים שנוצרו באחרת. למשל, כל תוכנות Office יודעות לשמור בפורמט pdf, ו־Word גם יודעת לפתוח פורמט זה.

אבל האם עצם הסיומת מהווה מסמך של התוכנה? למשל, האם שינוי לסיומת doxs יהפוך את הקובץ שלנו לקובץ Word? התשובה היא:

לא!

הסיומת היא טקסט בלבד, וכל אחד יכול לשנות את הטקסט הזה. שינוי הטקסט לא משנה את הקוד שנמצא ברקע של המסמך. שינוי הטקסט של הסיומת לא הופך אותו באמת למסמך Word, Excel, Powerpoint, pdf או אחר.

במערכת ההפעלה קיים שיוך בין סיומת לתוכנה, ועל כן גם אם שינינו ידנית את הסיומת, מערכת ההפעלה תפתח – או תנסה לפתוח – את היישום המשויך אליה. אבל אז היישום יתמרד – לא יסכים לפתוח את המסמך בכלל או יפתח את המסמך… ושוד ושבר! נראה קודים ושיבושים למיניהם שהופכים את המסמך ללא שמיש.

אפילו אם שינינו סיומת של תוכנה לסיומת אחרת של אותה תוכנה נגלה שיבושים, שכן הקוד שמאחורי סיומת הצגת מצגת (ppsx), למשל, אינו זהה לזה של עריכת מצגת (pptx).

אז מה עושים? ראשית – לא משנים סיומת ידנית.

הצעד הבא תלוי בסיבה לכך שאנחנו צריכים לשנות את הסיומת. לרוב, השינוי נחוץ כאשר אנחנו מתקשרים עם אחרים שעובדים בתוכנה אחרת משלנו. בכך נתמקד: נדרשת המרה מפורמט אחד לאחר, ובהמרה משתנה הסיומת. לפעמים ההמרה יכולה להתבצע בתוכנה שאמורה לפתוח את המסמך, לפעמים היא חייבת להתבצע בתוכנה ששולחת את המסמך.

כדי להפסיק לדבר באופן כללי, אתמקד ביישומי Office ובהדגמה על Word.

באילו סיומות אפשר לשמור מסמך?

לאילו סיומות אפשר להמיר את המסמך שלנו?

כאשר המסמך שאנו רוצים להמיר פתוח, נלחץ על "שמירה בשם" (F12), ונוכל לראות את סוגי הסיומות המוצעות לנו, כלומר: לְמה התוכנה שבה אנחנו משתמשים יודעת להמיר.

אפשרויות שמירה בשם

אילו סיומות התוכנה יודעת לפתוח?

מחלון פתיחה (ctrl+F12), ליד סוג הקבצים למיקוד הפתיחה, נוכל לראות אילו סיומות התוכנה שבה אנחנו משתמשים תוכל לפתוח (בהנחה שהסיומות נבנו באופן תקני).

סיומות שהתוכנה יודעת לפתוח

לסיכום, כמה כללי עבודה חשובים:

  1. לא משנים סיומות ידנית, אלא רק ממירים.
  2. המרה לא בהכרח נותנת את מלוא היכולות של התוכנה המקורית, ודברים יכולים לא לעבוד או אפילו להיעלם. דוגמאות נפוצות מעולם ה־Word הן שיבושים משמעותיים בסימני פיסוק ובשילוב אנגלית בתוך עברית (ולהפך) במסמכים דו־לשוניים, ואובדן הרישום של שינויים שבוצעו במצב "מעקב אחר שינויים".
  3. בעת עבודה משותפת, חובה לבדוק מראש התאמות ויכולות של התוכנות שבהן כל אחד מהשותפים לעבודה משתמש, כדי לוודא שאכן אפשר לעבוד במצב שבו כל אחד משתמש בתוכנה אחרת.
  4. מומלץ לעשות כל מאמץ כדי שכולם יעבדו באותה תוכנה, ואפילו באותה גרסה.

שימו לב! בגרסאות שונות של אופיס, גם אחרי עדכונים, יכולים להיות שינויים במיקום ואפילו בשם של הכלים המתוארים. לכן, ייתכן שהמוצג על המחשב שלכם ייראה שונה מצילומי המסך בפוסט. השתמשו ב"עזרה" כדי לאתר את מיקום ההגדרה בגרסה שלכם.

כאשר אתייחס ליכולות חדשות לגרסת 365 של אופיס אציין זאת, כדי לחסוך למי שעובד עם גרסאות קודמות חיפוש לשווא

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  אולי יעניין אותך גם

   לשירותי עריכה לשונית, עריכה ספרותית או עריכה אקדמאית 

דילוג לתוכן