בסך הכול היה לנו יום טוב / שלומי צן

אופיר ביכורים

 

"מסע של מנהל חדש במערכת החינוך בכלל, ובבית חינוך בפרט אשר רובו תלמידים שנמצאים בסיכון, הוא אתגר חינוכי משמעותי. אם אתה רוצה או לא רוצה, הדבר הופך אותך למנהל שנמצא בסיכון".

הספר "בסך הכול היה לנו יום טוב" מתאר את דרכו הייחודית של מנהל אחד, את השינוי שחל בבית ספר אחד, אולם הוא מגלם בתוכו אוצר של ידע ושל תובנות לכלל אנשי חינוך באשר הם, ולכל אלו שמבקשים לתקן את העולם.

עיקר חוזקו של הטקסט הוא באנושיות הרבה שניכרת בו. שלומי צן כותב את הדברים בגובה העיניים, מעמיק בסוגיות חינוכיות ומדגים אותן בחיי היומיום, וכך מאפשר לנו ללמוד לעומק את העשייה החינוכית על שלביה, ובעיקר – להכיר את האנשים שמאחורי המילים, את אלו שגורמים לשינוי בשטח, בהשקעה ובאהבה אין־סופית. ספר זה חושף בכנות דילמות ושאלות, את הקשיים ואת המהמורות שבדרך להובלת שינוי אישי וכלל בית ספרי.

הספר מאגד בתוכו דפי מנהל ששלח שלומי צן מעת לעת לצוות החינוכי ולשותפיו לדרך. בכך, מתאפשרת לקוראים חוויה ייחודית, חדשה מסוגה – להיות שותפים לתהליך חינוכי, על כלל ההיבטים הפדגוגיים, הרגשיים והחברתיים, ולהרגיש את ההתפתחויות הקטנות לאורך השנים, שהובילו בהתמדה לשינוי הגדול. הקורא בספר מרגיש כאילו הוא נמצא שם יחד עם שלומי, עם המורים, עם התלמידים, עם ההורים, בחוויה המשותפת.

ספר זה מתאר באופטימיות גדולה, כיצד ניתן להפוך את מה שנחשב לעיתים בחינוך כבלתי אפשרי לאפשרי.

שלומי צן נולד בחיפה, גדל כנער פעיל חברתי בתנועת הצופים. לאחר שירות של 15 שנה בתפקידי פיקוד, ניהול והדרכה על מסגרות גדולות, הצטרף לעולם החינוך כמורה וכמחנך דרך תכנית "חותם" בעיר בת ים. בבית ספר תיכון התפתח כרכז שכבה וכמנהל פדגוגי. לאחר שנים אחדות, יצא להכשרת מנהלי בתי ספר. זכייתו במכרז ניהול של בית חינוך יסודי ע"ש א' ד' גורדון בבת ים על גבול יפו הפכה אותו למנהל הראשון של תכנית "חותם". כמנהל זכה להצטרף לעמותת "תובנות בחינוך" ולהוביל באמצעותה מהפך בית ספרי מעורר השראה. כיום, שלומי הוא איש חינוך, מורה ומחנך בתיכון היהודי הפרטי היוקרתי בבוסטון, Gann Academy, ארצות הברית. שלומי מרצה ומשתף מהידע ומהכלים שרכש להובלת שינוי אישי בבתי ספר.

כריכה של הספר "בסך הכול היה לנו יום טוב" מאת שלומי צן
דילוג לתוכן