ללא כוונת רווח / פרופ' דוד מירלמן

אופיר ביכורים

"ידידי, החלטתי לקחת באופן אישי את הטיפול בתיק התביעה, כי הגעתי למסקנה שחברת טבע עשתה עוול למכון ויצמן", מדברי עו"ד יגאל ארנון, לאחר שבחן את חוזי הרישיון שבין חברת ידע לחברת טבע בנושא תרופת הקומפקסון.

הספר ללא כוונת רווח מגולל את התהליך המורכב של הפיכת תגליות מדעיות ליישומים בעלי תועלת כלל עולמית. הדוגמאות שבספר נותנות לקוראים אפשרות לחוש את הבעיות ואת הקשיים הכרוכים בכך.

מכון ויצמן הוא דוגמה לתהליך מוצלח של יישומים מדעיים וטכנולוגיים, והעברתם לעולם העסקי והתעשייתי. תהליך זה מבוסס על משנתו של מייסד המכון, ד"ר חיים ויצמן, שהתווה לפני למעלה מ־80 שנה לעסוק במחקר מדעי בסיסי, ובמקביל לאפשר לתגליות מדעיות למצוא את דרכן לפיתוח מוצרים. במעבדות המכון, המדענים חופשיים לחקור על סמך סקרנותם מגוון רחב של תופעות טבע, ומחקרים אלו לעתים מובילים לתגליות אקראיות ובלתי צפויות.
חברת "ידע" עובדת עם מדעני מכון ויצמן, במטרה לזהות פריצות דרך מדעיות בתחחומים הנחקרים במכון, לרשום עליהם פטנטים ולחפש חברות תעשייתיות או שותפים עסקיים שיהיו מעוניינים לפתח מוצרים ולמכור אותם. ספר זה נועד גם למי שמתעניין בטכנולוגיות עילית, בביוטכנולוגיה, במדעי הרפואה ובשיקולים של השקעות בפיתוחן של המצאות.

פרופ' דוד מירלמן, מדען בכיר של מכון ויצמן, כיהן במשך 12 שנים כיו"ר "ידע" וכסגן הנשיא ליישומים טכנולוגיים. הוא מוסמך בכימיה מהאוניברסיטה העברית בירושלים (1964), עשה את עבודת הדוקטורט שלו בביוכימיה במכון ויצמן (1968) והשתלם בארצות הברית. חקר את אופן פעילותם של חומרים אנטיביוטיים ואת המנגנונים המולקולריים של מיקרואורגניזמים שתוקפים את מערכת העיכול של האדם. הוא פרסם למעלה מ־240 עבודות מדעיות. מונה לפרופ' אמריטוס ב־2011, וממשיך לנהל מחקר במכון. הוא נשוי לאהובה, ולהן שלושה ילדים ושבעה נכדים.

כריכת הספר "ללא כוונת רווח" מאת פרופ' דוד מילרמן
דילוג לתוכן