על קצות האצבעות / אביה עוטזני

סגול הוצאה לאור

 

רות בת החמש ניגשה אליי בחצר הגן, וסיפרה לי על חלום שחלמה בלילה.

"בחלום אני נוהגת בקטר. בקרון הראשון היו 7 פילים, בקרון השני היו 4 ג'ירפות, ובקרון השלישי היו עכבר, ארנב וקוף".

רות שבחלום הייתה מודאגת מאוד.

"לא היה לי מספיק אוכל לכולם. היו לי 7 כריכים ו־8 שזיפים".

"ואז מה קרה?" שאלתי מסוקרנת

"ואז", אמרה רות, "התעוררתי".

כך בילינו באותו יום, בשרטוטים ובהמחשות, בציורים ובהמחזות, כדי לפתור את הבעיה שבחלום. בתהליך עסקנו במושגים כמותיים ובמיומנויות חשיבה, והעלינו עוד שאלות רבות, כמותיות ושאינן כמותיות, שאפשר לשאול בקשר לסיפור. בסיכום של אותו יום שאלתי את הילדים אם הם נהנו, ונדבי ענה:

"כל החיות קיבלו אוכל ונהנו מהטיול".

"ואתה?" שאלתי. "אני גם נהניתי, אבל אני רוצה סנדוויץ', אני רעב".

ספר זה מציג תובנות, מתודות ומשחקים הקשורים לרכישה ולהוראה של מושגים מתמטיים ושל מיומנויות חשיבה לילדי הגיל הרך. הספר כולל את הנושאים הבאים: מאפייני השפה המתמטית והחשיבה הכמותית, תיאוריות ומודלים התומכים בעקרונות הלמידה, מושגי יסוד ומיומנויות יסוד, הישגים נדרשים, הצעות לתוכניות לימוד, דרכי הוראה, מתודות למשחקים והערכה חינוכית מתמטית. כל אלה מועברים דרך משחק, ובהתאמה להתפתחותו, למזגו ולסגנון הלמידה של כל ילד. ההוראה נעשית מתוך כבוד רב לאומץ הלב של ילדים צעירים, בבואם להתמודד לראשונה עם נפלאות התבונה האנושית והישגיה.

אביה עוזני, בוגרת תואר שני במנהל חינוכי ובתוכניות לימוד, מדריכה פדגוגית ומומחית בחינוך מיוחד ובניהול התנהגותי. בעבר עסקה בהכשרת גננות במכללת לוינסקי, ובהכשרת אנשי טיפול וקהילה בתחום הטיפול הרגשי, באמצעות פוטותרפיה. מתמחה באימון מערכות חינוך: ניהול פדגוגי איכותי ואימון לשינוי.

דילוג לתוכן